تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/12/08 - 10:28
کد خبر: 497547

نگاهی بر اقدام یک خلبان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه؛

خودسوزی علیه جنایات رژیم صهیونیستی/ استانداردهای دوگانه شبکه ایکس در انعکاس حقیقت

خودسوزی علیه جنایات رژیم صهیونیستی/ استانداردهای دوگانه شبکه ایکس در انعکاس حقیقت

شبکه ایکس فیلم اعتراضی این خلبان نیروی هوایی امریکا را به دلیل آنچه «نقض دستورالعمل‌ها» خوانده، حذف کرده ولی خبر آن مانند بمب خبری در ایکس منفجر شد و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. این اولین اعتراض به جنگ غزه در ایالات متحده نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یک «خلبان مشغول به کار» نیروی هوایی امریکا به نام آرون بوشنل با فریاد «من دیگر در نسل‌کشی مشارکت نخواهم کرد»، مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشینگتن، پایتخت امریکا دست به اعتراض زد و خود را به آتش کشید. یک کاربر شبکه اجتماعی در واکنش به این خودسوزی نوشته است: «به ازای هر میلیون انسان یک آرون بوشنل وجود دارد.»

آرون بوشنل ۲۵ ساله که به بنا به تأیید نیروی هوایی امریکا یک «خلبان مشغول به کار» بوده، ظهر یک‌شنبه در حالی که لباس نظامی به تن داشت، در ویدئویی که به صورت زنده از طریق اینترنت پخش می‌کرد، گفت: «اکنون من یک اعتراض بسیار خشونت‌آمیز انجام خواهم داد، اما اقدام من با توجه به آنچه فلسطینیان در برابر ظلم اشغالگران متحمل می‌شوند، کار بزرگی نیست.»

ویدئو‌های منتشر شده نشان می‌دهد بوشنل به سمت ورودی سفارت اسرائیل می‌رود، تلفن خود را روی زمین می‌گذارد و سپس مایعی شفاف روی خود ریخته، خود را به آتش کشیده و در هنگام سوختن، چندبار فریاد «فلسطین را آزاد کنید» سرمی‌دهد.

پس از افتادن بوشنل به زمین، افسران پلیسی که صحنه را می‌بینند، به سمت او می‌روند؛ یکی با کپسول آتش‌نشانی و دیگری با اسلحه. افسری که اسلحه به دست است، به مدت بیش از ۳۰ ثانیه، آن را به سمت بوشنل نشانه می‌رود در حالی که آرون روی زمین دراز کشیده و می‌سوزد.

استانداردهای دوگانه شبکه ایکس

بوشنل پس از مهار آتش به دست افسران سرویس مخفی امریکا به بیمارستانی در همان منطقه منتقل شده است. یک سخنگوی اداره پلیس واشینگتن وضعیت وی را «وخیم» اعلام کرده ولی «تالیا جین» یک روزنامه‌نگار از قول «نزدیکان بوشنل» گفته که او بر اثر جراحات جان خود را از دست داده است.

شبکه ایکس فیلم اعتراضی این خلبان نیروی هوایی امریکا را به دلیل آنچه «نقض دستورالعمل‌ها» خوانده، حذف کرده ولی خبر آن مانند بمب خبری در ایکس منفجر شد و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. این اولین اعتراض به جنگ غزه در ایالات متحده نیست. در ماه دسامبر هم یک معترض زن در خارج از کنسولگری اسرائیل در آتلانتا خود را به آتش کشید. آسوشیتدپرس از قول وزارت بهداشت غزه، نوشت که اعتراض بوشنل در حالی صورت می‌گیرد که جنگ اسرائیل علیه حماس حدود ۳۰ هزار فلسطینی را کشته است.

بوشنل پیش از خودسوزی اعتراضی خود، صبح یک‌شنبه در فیس‌بوک نوشته بود: «بسیاری از ما دوست داریم از خود بپرسیم، اگر در دوران برده‌داری زنده بودم چه کار می‌کردم؟ یا جیم کرو جنوبی؟ یا آپارتاید؟ اگر کشورم مرتکب نسل‌کشی می‌شد، چه کار می‌کردم؟» اصطلاح «جیم کرو» که این خلبان معترض به کشتار اسرائیل در غزه به آن اشاره کرده، به قوانین ایالتی و محلی موسوم به «جیم کرو» در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در جنوب امریکا اشاره دارد که مبنای جداسازی نژادی بودند و آن را سفیدپوستان تصویب و اجرا می‌کردند.

شجاعانه ولی...  خودسوزی به عنوان نوعی اعتراض سابقه‌ای طولانی دارد. در طول جنگ ویتنام و در تونس نیز مبنای اعتراضات معروف به بهار عربی شد. اعتراضات در امریکا در واکنش به کشتار فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی در غزه، به مرزی بی‌سابقه رسیده است. دین فیلیپس، رقیب دموکرات بایدن، هفته قبل گفت تلفات جانی در غزه او را «مریض» کرده و وعده داد در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور، به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

مشمئزکننده‌ترین جنایت در تاریخ

این نامزد که خود یهودی است، با اشاره به جنایات اسرائیل در غزه گفت: «این دلخراش‌ترین، وحشتناک‌ترین و مشمئزکننده‌ترین تصاویری است که تا به حال در زندگی‌ام دیده‌ام.» هرچند دولت بایدن می‌گوید که مخالف شدت اقدامات تل‌آویو در غزه است، ولی منتقدان این واکنش‌ها را نمایشی توصیف کرده‌اند. یوسف منیر، عضو برنامه فلسطین- اسرائیل در مرکز عربی در واشینگتن‌دی‌سی می‌گوید: «این (واکنش بایدن) مثل نشان دادن یک فنجان آب به آتش با سطح هشدار ۵ است در حالی که به کسی که آتش را افروخته، سوخت می‌رسانید.» یک کاربر شبکه اجتماعی نوشته است: «به ازای هر میلیون انسان (فقط) یک آرون بوشنل وجود دارد.» هدیل هاشم در مقاله‌ای با اشاره به خودسوزی بوشنل در شبکه BNN نوشته است: «این حادثه احساسات عمیق و توجه جهانی پیرامون درگیری اسرائیل و فلسطین را روشن می‌کند.» حتی منتقدین خودسوزی، گفته‌اند «سوگوار درگذشت او (بوشنل)» هستند و از عبارت «شجاعانه» برای آن استفاده کرده‌اند.

سایت crimethinc. com در تحلیلی از خودسوزی بوشنل نوشته است: «بیایید بپذیریم که نوع فعالیت اعتراضی که تا کنون در ایالات متحده انجام شده است برای وادار کردن دولت ایالات متحده به توقف نسل‌کشی در غزه عمل نکرده است.» برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، پست‌هایی را برجسته کرده‌اند که به نظر می‌رسید سرویس امنیتی اسرائیل موساد را در حال تمسخر این خلبان امریکا یی نشان می‌دهد.  یک حساب کاربری به نام لوکی که نیوزویک هم به آن اشاره کرده، نوشته که گزارش آژانس اطلاعات خارجی اسرائیل مرگ آرون بوشنل، سرباز امریکایی را با این پیام به سخره می‌گیرد که «دشمنان ما خود را می‌کشند»، پیامی که البته موساد آن را حذف کرده است.

با این حال برخی منابع، انتساب این حساب کاربری به موساد را رد می‌کنند.     تضعیف جایگاه بایدن  همزمان با این اعتراضات، معترضان امریکایی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در فاصله دو روز مانده تا برگزاری انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در میشیگان، با برپایی تجمعی در شهر «دیربورن» این ایالت از شرکت‌کنندگان خواستند به جو بایدن رأی ندهند. به گزارش ایسنا، سخنران‌های تجمع برگزار شده در شهر دیربورن ضمن درخواست از رأی‌دهندگان برای رأی ندادن به جو بایدن در انتخابات میشیگان به دلیل سیاست‌های این رئیس‌جمهور امریکا در حمایت از حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، تأکید کردند اگر رویگردانی معترضان از بایدن به انتخاب شدن دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر کمک کند تقصیر این اتفاق به گردن بایدن و دموکرات‌هایی است که از سیاست‌های دولت او در قبال رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

ترامپ تهدیدی علیه دموکراسی

رشیده طلیب، نماینده فلسطینی‌تبار دموکرات مجلس نمایندگان امریکا از ایالت میشیگان که یکی از سخنران‌های این تجمع بود، گفت: «همه شما می‌دانید که ترامپ یک تهدید موجودیتی علیه دموکراسی ماست. بایدن با حمایت از راستگراترین و افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل، ریسک رسیدن ترامپ به دور دیگر ریاست جمهوری را ایجاد می‌کند.» به نوشته «نیویورک‌تایمز»، طلیب تنها عضو هیئت کنگره‌ای میشیگان است که دموکرات‌ها را تشویق به اعتراض به موضع جو بایدن در قبال جنگ غزه با رأی ندادن به او در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در این ایالت در روز سه‌شنبه کرده است.

جنبشی که در مخالفت با بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت میشیگان به راه افتاده، با توجه به اینکه انتظار پیروزی راحت رئیس‌جمهور کنونی امریکا در انتخابات مقدماتی این ایالت وجود دارد، این نگرانی را ایجاد کرده که باعث تضعیف حمایت‌های مورد نیاز بایدن برای کسب پیروزی در این ایالت در زمان انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شود. عبدالله حمود، شهردار دیربورن که یک دموکرات و از حامیان جنبش رأی ندادن به بایدن در انتخابات میشیگان است، در سخنرانی خود گفت: «مسئله [غزه]یک مسئله مربوط به اعراب نیست.

این مسئله‌ای مرتبط با مسلمانان هم نیست. این یک مسئله انسانی است که در دستان جو بایدن قرار دارد.»    سازمان ملل: یک ملت مقابل دولت اتمی است شدت جنایات در جنگ غزه در روز ۱۴۳، به شیوه بی‌سابقه‌ای حتی ساختار‌های بین‌المللی را که اغلب امریکا در شکل‌دهی به آن‌ها نقش داشته تحت تاثیر قرار داده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای چندمین بار ظرف ماه‌های بعد از جنگ، دیروز گفت که شرایط نوار غزه «بسیار بحرانی» است و تأکید کرد: قوانین بین‌المللی بشردوستانه در اثر جنگ غزه در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

تلانگ موفوکنگ، گزارشگر حقوق سلامت سازمان ملل دیروز در مصاحبه با الجزیره گفت که جنگ کنونی غزه جنگی بین یک طرف اتمی و ملتی است که به خاطر آزادی‌شان می‌جنگند. موفوکنگ می‌گوید: «آنچه که بعد از صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری شاهد آن بودیم، افزایش حملات بود.

بدون توقف فوری جنگ نمی‌توان هیچ کاری کرد. آنچه که اتفاق می‌افتد بخشی از تاریخ طولانی مجازات نشدن اسرائیل است.» او می‌گوید که جنگ کنونی غزه جنگی بین یک طرف اتمی و ملتی است که به خاطر آزادی‌شان می‌جنگند. همزمان فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی (آنروا) گفته که آخرین باری که این آژانس موفق به رساندن کمک‌های غذایی به شمال غزه شد، ۲۳ ژانویه گذشته بوده است. به گفته لازارینی، درخواست‌های این آژانس برای ارسال کمک‌های غذایی به شمال غزه رد شده و گوش شنوایی به خود ندیده است.

عدنان ابوحسنه، مشاور رسانه‌ای آنروا با تأیید این آمار می‌گوید که از ابتدای ژانویه گذشته تاکنون تلاش کرده ۳۵ محموله کمک‌های انسانی به شمال غزه وارد کند، اما مانع‌تراشی اسرائیلی‌ها از ورود بیشتر این محموله‌ها جلوگیری کرده و اسرائیل تنها با ورود ۱۰محموله کمک‌های امدادی موافقت کرده است. به گفته ابوحسنه تعداد محموله‌های کمک‌های انسانی بسیار کم است و تنها می‌تواند ۱۰ درصد از نیازمندی‌های ضروری مردم غزه را تأمین کند. قبل از آغاز جنگ تعداد کامیون‌هایی که روزانه به نوار غزه وارد می‌شد، حدود ۵۰۰ کامیون بود، اما این تعداد برای کل غزه در حال حاضر از ۸۵ کامیون فراتر نمی‌رود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top